Zatkany filtr GPF (Gasoline Particulate Filter) daje charakterystyczne objawy akustyczne, które mogą być pomocne w jego szybkiej diagnostyce. Jednym z pierwszych sygnałów jest zmiana tonu dźwięku wydechu – staje się on bardziej głuchy, przytłumiony, a czasem nawet „bulgoczący”. W skrajnych przypadkach pojawia się wyraźne buczenie podczas przyspieszania lub jazdy na wyższych obrotach. Zatkany GPF powoduje wzrost oporu przepływu spalin, co skutkuje nietypowym zachowaniem układu wydechowego – dźwięk może być mniej dynamiczny, a momentami pojawiają się metaliczne rezonanse. Dodatkowo, kierowca może zauważyć spadek mocy, gorszą reakcję na gaz oraz zwiększone zużycie paliwa. W niektórych przypadkach komputer pokładowy zasygnalizuje problem kontrolką lub komunikatem o awarii filtra. Warto pamiętać, że zmiana dźwięku wydechu nie zawsze oznacza tylko problem z GPF – podobne objawy mogą dawać uszkodzenia tłumika czy katalizatora. Jednak jeśli wraz z nietypowym dźwiękiem pojawiają się inne symptomy, takie jak spadek osiągów i kontrolka silnika, warto niezwłocznie udać się do serwisu i zlecić diagnostykę układu wydechowego.