Czyszczenie filtra powietrza sprężonym powietrzem to praktyka stosowana przez wielu kierowców, jednak jej skuteczność i bezpieczeństwo zależą od rodzaju filtra. W przypadku standardowych filtrów papierowych, które są najczęściej używane w samochodach osobowych, producenci zalecają ich wymianę na nowe, a nie czyszczenie. Próba wydmuchiwania zanieczyszczeń sprężonym powietrzem może prowadzić do uszkodzenia struktury papieru, rozwarstwienia materiału i powstania mikropęknięć, przez które do silnika przedostaną się drobne cząstki. Skutkuje to spadkiem skuteczności filtracji i przyspieszonym zużyciem silnika. Czyszczenie sprężonym powietrzem może być rozwiązaniem doraźnym w sytuacjach awaryjnych, np. podczas jazdy w terenie, ale nie zastępuje regularnej wymiany filtra na nowy. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku filtrów sportowych lub wielorazowych (bawełnianych, piankowych), które są przystosowane do czyszczenia i konserwacji. Takie filtry można myć, suszyć i nasączać specjalnym olejem zgodnie z zaleceniami producenta. Wnioskując, czyszczenie papierowego filtra powietrza sprężonym powietrzem nie jest zalecane na dłuższą metę – lepiej regularnie wymieniać filtr na nowy, by zapewnić silnikowi optymalną ochronę i wydajność.