Odpowietrzenie układu paliwowego po wymianie filtra paliwa to kluczowy etap, który decyduje o bezproblemowym rozruchu i prawidłowej pracy silnika – zwłaszcza w przypadku nowoczesnych diesli. Po wymianie filtra w przewodach paliwowych zawsze pozostaje pewna ilość powietrza, która może zakłócić przepływ paliwa i utrudnić rozruch. W silnikach benzynowych układ najczęściej odpowietrza się samoczynnie – wystarczy kilkukrotnie przekręcić kluczyk do pozycji zapłonu (bez uruchamiania silnika), by pompa elektryczna napełniła filtr i przewody paliwem. W nowoczesnych dieslach proces ten jest bardziej wymagający. Po wymianie filtra konieczne jest zalanie go czystym paliwem przed montażem, a następnie użycie ręcznej pompki lub uruchomienie procedury odpowietrzania za pomocą testera diagnostycznego. Dopiero po jej zakończeniu można bezpiecznie uruchomić silnik. W starszych konstrukcjach diesli odpowietrzenie wykonuje się ręcznie, pompując gruszką lub korzystając z odpowietrzników na przewodach. Niewłaściwe odpowietrzenie skutkuje długim kręceniem rozrusznikiem, nierówną pracą silnika, szarpaniem lub nawet całkowitym brakiem reakcji na przekręcenie kluczyka. W skrajnych przypadkach powietrze może doprowadzić do uszkodzenia pompy paliwa lub wtryskiwaczy. Dlatego po każdej wymianie filtra paliwa należy zadbać o prawidłowe odpowietrzenie układu – to gwarancja sprawnego rozruchu, ochrony podzespołów i długowieczności silnika.