Tak, DPF (filtr cząstek stałych) może się zatkać po jeździe na krótkich dystansach, co jest jednym z najczęstszych problemów eksploatacyjnych współczesnych diesli użytkowanych w mieście. DPF działa skutecznie tylko wtedy, gdy regularnie osiąga wysoką temperaturę, niezbędną do wypalenia zgromadzonej sadzy i popiołu. Krótkie trasy, częste postoje, jazda na niskich obrotach oraz korki uniemożliwiają osiągnięcie wymaganej temperatury spalin. W rezultacie proces regeneracji filtra (czyli wypalania sadzy) jest przerywany lub niewystarczający, a w DPF zaczynają gromadzić się osady. Z czasem filtr zapycha się coraz bardziej, co prowadzi do szeregu objawów: spadku mocy, wzrostu spalania, zapalenia się kontrolki DPF lub silnika, a nawet wejścia samochodu w tryb awaryjny (tzw. limp mode). Blokada DPF może prowadzić do poważniejszych awarii, jak uszkodzenie turbosprężarki czy zatarcie silnika. Aby temu zapobiec, zaleca się regularne przejażdżki poza miasto, podczas których silnik pracuje na wyższych obrotach i osiąga odpowiednią temperaturę do skutecznej regeneracji filtra. Jeśli jednak objawy zatkania się pojawią, nie należy ich ignorować – szybka reakcja pozwala uniknąć kosztownych napraw i wymiany filtra.