Jakie są objawy złego dopasowania filtra paliwa do układu CR?

Zły dobór filtra paliwa do układu Common Rail (CR) to poważny błąd, który może skutkować szeregiem problemów z pracą silnika i całego układu wtryskowego. Układy CR wymagają bardzo wysokiego poziomu filtracji, ponieważ nawet drobne zanieczyszczenia mogą uszkodzić precyzyjne wtryskiwacze i pompę wysokiego ciśnienia. Objawy złego dopasowania filtra to przede wszystkim: spadek mocy pod obciążeniem, szarpanie podczas przyspieszania, trudności z rozruchem, gaśnięcie na biegu jałowym oraz niestabilna praca silnika. Często pojawiają się błędy ciśnienia paliwa w komputerze pokładowym, a silnik może przechodzić w tryb awaryjny. W skrajnych przypadkach zbyt duży opór przepływu przez filtr powoduje, że pompa paliwa nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości paliwa, co skutkuje spadkiem ciśnienia i chwilowym niedoborem paliwa wtryskiwanego do cylindrów. Może dojść również do uszkodzenia pompy lub wtryskiwaczy, co generuje bardzo wysokie koszty naprawy. W celu potwierdzenia diagnozy należy zmierzyć ciśnienie paliwa przed i za filtrem oraz sprawdzić, czy nie występują podciśnienia lub nadciśnienia przekraczające normę. Zawsze należy stosować filtry zalecane przez producenta pojazdu i regularnie je wymieniać, by uniknąć poważnych awarii.