Odwrotnie zamontowany filtr powietrza to błąd, który może mieć poważne konsekwencje dla pracy silnika i skuteczności filtracji. Najbardziej charakterystycznym objawem jest wyraźny spadek mocy silnika oraz gorsza reakcja na gaz. Silnik zaczyna pracować nierówno, szczególnie podczas przyspieszania, a przy większym obciążeniu może pojawić się szarpanie lub nawet gaśnięcie. Zwiększa się również zużycie paliwa, ponieważ komputer sterujący próbuje kompensować niedobór powietrza, zwiększając dawkę paliwa. Kolejnym objawem jest wzrost hałasu z układu dolotowego – powietrze przepływa przez filtr w nieprawidłowym kierunku, co powoduje świsty, gwizdy lub buczenie. W niektórych przypadkach na filtrze pojawiają się ślady zabrudzeń po obu stronach, co świadczy o nieszczelności i nieskutecznej filtracji. Często dochodzi też do szybszego zapychania filtra, ponieważ warstwa filtracyjna nie pracuje zgodnie z przeznaczeniem. W nowoczesnych samochodach komputer pokładowy może zarejestrować błędy dotyczące przepływu powietrza (np. check engine) i ograniczyć moc silnika. Aby uniknąć tych problemów, zawsze należy montować filtr zgodnie z oznaczeniem kierunku przepływu powietrza (strzałką) i instrukcją producenta.