Co się dzieje z silnikiem, gdy filtr powietrza jest zapchany?

Zapchany filtr powietrza to jeden z częstszych, a jednocześnie często bagatelizowanych problemów eksploatacyjnych. Filtr powietrza odpowiada za oczyszczanie powietrza zasysanego do silnika z pyłu, kurzu i innych zanieczyszczeń. Gdy filtr jest zatkany, do silnika dostaje się mniej powietrza, co zaburza proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Efektem jest spadek mocy, gorsza dynamika, trudności z przyspieszaniem i wyraźnie nierówna praca silnika. Jednostka napędowa może mieć problemy z uruchomieniem, a w skrajnych przypadkach dochodzi do gaśnięcia na biegu jałowym. Kierowca, próbując zrekompensować spadek mocy, mocniej wciska pedał gazu, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa. Zbyt mała ilość powietrza powoduje również niepełne spalanie mieszanki, co skutkuje powstawaniem większej ilości osadów i nagaru w silniku oraz układzie wydechowym. Może pojawić się ciemny dym z wydechu i wyczuwalny zapach paliwa w kabinie. W nowoczesnych samochodach komputer sterujący może wprowadzić silnik w tryb awaryjny, jeśli odczyty z przepływomierza powietrza wskazują na poważne ograniczenie przepływu. Długotrwała jazda z zapchanym filtrem powietrza prowadzi do szybszego zużycia tłoków, pierścieni i cylindrów, a także może przyczynić się do uszkodzenia turbosprężarki. Regularna wymiana filtra powietrza zgodnie z zaleceniami producenta to podstawowy warunek utrzymania silnika w dobrej kondycji, niskiego spalania i wysokiej sprawności przez długie lata.