Filtr powietrza jest jednym z najważniejszych elementów układu dolotowego silnika, odpowiadającym za zatrzymywanie kurzu, pyłków i innych zanieczyszczeń. W przypadku filtrów papierowych, które są najczęściej stosowane w samochodach osobowych, producenci zalecają ich wymianę na nowe, a nie czyszczenie. Próby czyszczenia papierowego filtra, np. przez wydmuchiwanie sprężonym powietrzem lub stukaniem, mogą uszkodzić strukturę włókniny, zmniejszyć skuteczność filtracji i doprowadzić do przedostawania się zanieczyszczeń do silnika. W praktyce takie zabiegi mogą być tylko rozwiązaniem doraźnym, np. w trasie, gdy nie ma możliwości wymiany filtra na nowy. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku filtrów sportowych lub wielorazowych (piankowych, bawełnianych), które są przystosowane do czyszczenia – można je myć specjalnymi preparatami, suszyć i nasączać olejem filtracyjnym. Takie filtry wymagają jednak regularnej konserwacji zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku standardowych filtrów powietrza najlepszym rozwiązaniem jest ich regularna wymiana, co zapewnia optymalną ochronę silnika i niskie spalanie. Czyszczenie filtra powietrza na własną rękę ma sens tylko w wyjątkowych sytuacjach i nie zastąpi wymiany na nowy, zwłaszcza jeśli zależy nam na długiej żywotności jednostki napędowej.