Jakie są objawy zapchanego filtra DPF w dieslu?

Filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) to jeden z kluczowych elementów układu wydechowego współczesnych silników diesla. Jego zadaniem jest zatrzymywanie sadzy i innych cząstek stałych powstających podczas spalania oleju napędowego, co pozwala na znaczne ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jednak z biegiem czasu i przebiegu filtra DPF, materiał filtrujący stopniowo zapełnia się popiołem i sadzą, co prowadzi do jego zapchania. Objawy zapchanego filtra DPF są dość charakterystyczne i łatwe do rozpoznania przez uważnego kierowcę. Przede wszystkim pojawia się wyraźny spadek osiągów silnika – samochód staje się ociężały, wolniej reaguje na gaz, a przyspieszanie jest wyraźnie utrudnione. Często można zauważyć również skoki obrotów, a silnik zaczyna pracować nierówno, szczególnie podczas przyspieszania. W nowszych samochodach komputer pokładowy może wprowadzić pojazd w tryb awaryjny, ograniczając moc, by chronić silnik przed uszkodzeniem. Na desce rozdzielczej zapala się kontrolka DPF lub komunikat o konieczności serwisu filtra. W skrajnych przypadkach dochodzi do całkowitej awarii silnika, a nawet jego zatarcia, jeśli olej silnikowy straci właściwości smarne na skutek przedostania się do niego niespalonych cząstek. Dodatkowym objawem jest częstsza konieczność wypalania filtra – jeśli proces ten zachodzi raz na 1000 km to norma, jednak gdy wypalanie jest wymagane co 500 km lub częściej (szczególnie podczas jazdy miejskiej), może to oznaczać, że filtr jest już zapełniony popiołem, którego nie da się wypalić. W takiej sytuacji konieczna jest regeneracja filtra, np. poprzez płukanie wodne, które pozwala usunąć popiół i przywrócić sprawność DPF. Ignorowanie objawów zapchanego filtra prowadzi do poważnych i kosztownych awarii, dlatego regularna diagnostyka i serwisowanie DPF są kluczowe dla długiej i bezproblemowej eksploatacji diesla.