Sprawdzenie, czy filtr oleju przecieka, to jedna z podstawowych czynności, które powinien wykonać każdy kierowca po wymianie oleju lub w przypadku podejrzenia nieszczelności układu smarowania. Najlepiej rozpocząć od wizualnej inspekcji miejsca montażu filtra. Po uruchomieniu silnika i jego krótkiej pracy na biegu jałowym należy zajrzeć pod maskę i dokładnie obejrzeć okolice filtra oleju – zarówno jego podstawę, jak i połączenie z blokiem silnika. Jeśli na powierzchni filtra lub wokół niego pojawiają się świeże ślady oleju, wilgotne plamy lub krople, to jasny sygnał, że filtr przecieka. Warto również zwrócić uwagę na obecność oleju na elementach znajdujących się poniżej filtra – wycieki często spływają po bloku silnika i mogą pozostawiać tłuste ślady na misce olejowej, osłonach czy przewodach. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie poziomu oleju na bagnecie – jeśli po krótkim czasie od wymiany poziom wyraźnie spada, może to świadczyć o nieszczelności filtra. W przypadku podejrzenia wycieku, warto przetrzeć filtr i jego okolice do sucha, uruchomić silnik i ponownie sprawdzić, czy pojawiają się nowe ślady oleju. Częstą przyczyną przecieków jest niewłaściwe dokręcenie filtra, uszkodzona lub źle założona uszczelka, a także pozostawienie starej uszczelki na bloku silnika. Warto również sprawdzić, czy filtr jest odpowiedniego typu do danego modelu auta. Regularna kontrola szczelności filtra oleju pozwala uniknąć poważnych awarii silnika i kosztownych napraw.