Czy filtr oleju może być przyczyną nierównej pracy silnika?

Filtr oleju, choć nie jest pierwszym podejrzanym w przypadku nierównej pracy silnika, może pośrednio odpowiadać za takie objawy, zwłaszcza jeśli jest zapchany lub niskiej jakości. Zadaniem filtra oleju jest oczyszczanie oleju z zanieczyszczeń i opiłków metalu, które mogą uszkodzić precyzyjne elementy silnika. Gdy filtr jest zatkany, ogranicza przepływ oleju, co prowadzi do spadku ciśnienia smarowania. W efekcie silnik nie otrzymuje odpowiedniej ilości oleju, co skutkuje zwiększonym tarciem, przegrzewaniem się elementów i nierówną pracą jednostki napędowej. Objawami mogą być spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, metaliczne stuki oraz falowanie obrotów na biegu jałowym. W skrajnych przypadkach zapchany filtr oleju może doprowadzić do otwarcia zaworu obejściowego, przez co olej trafia do silnika bez filtracji, co przyspiesza zużycie panewek, wału korbowego i innych kluczowych części. Regularna wymiana filtra oleju na produkt wysokiej jakości to podstawa płynnej pracy silnika, jego długowieczności i ochrony przed kosztownymi awariami.