Opóźnione lub nieskuteczne wypalanie filtra cząstek stałych DPF to problem, który może mieć poważne konsekwencje dla turbosprężarki i całego układu wydechowego. Współczesne silniki diesla wyposażone w DPF wymagają regularnych cykli regeneracji, podczas których temperatura w filtrze wzrasta do kilkuset stopni, spalając zgromadzone cząstki sadzy. Jeśli wypalanie DPF jest opóźnione lub przerywane (np. przez częstą jazdę na krótkich odcinkach, awarie czujników, niską temperaturę spalin), w filtrze gromadzi się nadmiar sadzy, która zatyka układ wydechowy. Wzrost ciśnienia przed DPF powoduje, że spaliny mają trudności z opuszczeniem silnika, co prowadzi do wzrostu temperatury i obciążenia turbosprężarki. W skrajnych przypadkach może dojść do przegrzania turbo, uszkodzenia uszczelnień, pęknięcia wirnika lub nawet stopienia elementów wydechu. Dodatkowo, nieprawidłowa regeneracja DPF może prowadzić do rozcieńczania oleju silnikowego paliwem, co pogarsza smarowanie turbo i przyspiesza jego zużycie. Objawami problemów z DPF i turbo są spadek mocy, dymienie, wycieki oleju z turbo, kontrolka „check engine” oraz komunikaty o konieczności serwisu filtra. Aby uniknąć uszkodzenia turbosprężarki, należy regularnie dbać o sprawność DPF, wykonywać dłuższe trasy pozwalające na pełną regenerację filtra i nie ignorować sygnałów ostrzegawczych. W razie problemów z wypalaniem DPF konieczna jest diagnostyka i naprawa układu, by zapobiec kosztownym awariom turbo.