Filtr paliwa to kluczowy element układu zasilania, którego zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, wody i drobin korozji przed dostaniem się do pompy paliwa i wtryskiwaczy. W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych i benzynowych filtr paliwa umieszczony jest najczęściej w plastikowej obudowie z wymiennym wkładem. Uszkodzenie, nieszczelność lub nieprawidłowy montaż filtra paliwa może prowadzić do zapowietrzenia układu paliwowego. Najczęstszą przyczyną jest nieszczelność na połączeniu filtra z przewodami paliwowymi – przez mikroszczeliny do układu dostaje się powietrze, które zakłóca pracę pompy i uniemożliwia prawidłowe wtryskiwanie paliwa. Objawami zapowietrzenia są trudności z uruchomieniem silnika, gaśnięcie na biegu jałowym, spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszania oraz charakterystyczne „bulgotanie” w przewodach paliwowych. W silnikach diesla zapowietrzenie często uniemożliwia całkowite odpalenie auta po wymianie filtra, jeśli nie zostanie on prawidłowo odpowietrzony. Przyczyną problemów może być również zbyt rzadko wymieniany filtr, który zapycha się zanieczyszczeniami, powodując wzrost podciśnienia i zasysanie powietrza przez nieszczelności. Warto pamiętać, że nieprawidłowy montaż nowego filtra, uszkodzenie uszczelek lub zastosowanie nieoryginalnych części to najczęstsze źródła problemów z zapowietrzaniem. Po każdej wymianie filtra paliwa należy dokładnie odpowietrzyć układ, sprawdzić szczelność wszystkich połączeń i regularnie kontrolować stan filtra. Ignorowanie objawów zapowietrzenia może prowadzić do poważnych awarii pompy paliwa, wtryskiwaczy i całego układu zasilania. kategoria „Filtry i układy oczyszczania”.