Objawy zapchanego OPF (Otto Particulate Filter, znanego też jako GPF) są w dużej mierze zbliżone do tych, które daje zatkany katalizator. W obu przypadkach dochodzi do wzrostu ciśnienia zwrotnego w układzie wydechowym, co prowadzi do spadku mocy silnika, opóźnionej reakcji na gaz, szarpania podczas przyspieszania i nierównej pracy jednostki napędowej. Kierowca może zauważyć zwiększone zużycie paliwa, trudności z utrzymaniem stałej prędkości, a nawet przejście auta w tryb awaryjny. W przypadku OPF, charakterystyczne są także częstsze próby regeneracji filtra, pojawienie się kontrolki silnika oraz nietypowe dźwięki z wydechu – dźwięk staje się bardziej przytłumiony, bulgoczący lub pojawiają się metaliczne rezonanse. Zatkany katalizator natomiast może powodować dodatkowo przegrzewanie się silnika i katalizatora, a także uszkodzenie sondy lambda. W obu przypadkach komputer pokładowy może zarejestrować błędy dotyczące ciśnienia różnicowego, temperatury spalin lub nieprawidłowej pracy sond lambda. Regularna diagnostyka i szybka reakcja na pierwsze objawy pozwalają uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw zarówno OPF, jak i katalizatora.