Filtr GPF (Gasoline Particulate Filter), znany także jako OPF, to element układu wydechowego nowoczesnych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Jego zadaniem jest wyłapywanie cząstek stałych powstających podczas spalania benzyny. Proces wypalania (regeneracji) filtra polega na podniesieniu temperatury spalin do poziomu umożliwiającego utlenienie zgromadzonej sadzy. Jeśli proces ten przebiega nieprawidłowo, mogą pojawić się charakterystyczne objawy świadczące o „źle wypalonym” GPF. Pierwszym sygnałem jest utrzymująca się lub powracająca kontrolka check engine, często w towarzystwie komunikatu o błędzie filtra cząstek stałych. Kolejnym objawem jest wyczuwalny spadek mocy silnika, szarpanie podczas przyspieszania, nierówna praca na biegu jałowym oraz zwiększone zużycie paliwa. Z układu wydechowego może wydobywać się charakterystyczny, gryzący zapach spalin lub widoczne dymienie, szczególnie podczas gwałtownego przyspieszania. W skrajnych przypadkach dochodzi do przejścia silnika w tryb awaryjny, ograniczenia maksymalnych obrotów i prędkości. Nieprawidłowa regeneracja GPF może być wynikiem zbyt krótkich tras, jazdy na niskich obrotach, awarii czujników temperatury lub ciśnienia, a także stosowania nieodpowiedniego paliwa. W niektórych przypadkach komputer pokładowy rejestruje błędy dotyczące zbyt wysokiego ciśnienia różnicowego na filtrze lub niemożności dokończenia procesu wypalania. Warto pamiętać, że źle wypalony GPF prowadzi do narastania ilości sadzy i popiołu w filtrze, co skraca jego żywotność i może skutkować koniecznością kosztownej wymiany. W przypadku pojawienia się powyższych objawów należy jak najszybciej udać się do serwisu na diagnostykę komputerową, wymusić proces regeneracji lub – w razie potrzeby – przeprowadzić czyszczenie filtra. Regularna jazda na dłuższych trasach, dbanie o stan techniczny układu zapłonowego i stosowanie wysokiej jakości paliwa pomagają uniknąć problemów z nieprawidłowym wypalaniem GPF. kategoria „Filtry w samochodzie”.