Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to element układu wentylacji i klimatyzacji, który zatrzymuje pyłki, kurz, sadzę i inne zanieczyszczenia z powietrza dostającego się do wnętrza samochodu. Jego stan ma bezpośredni wpływ na pracę wentylatora nawiewu. Z czasem, gdy filtr kabinowy ulega zabrudzeniu, jego przepustowość spada, co powoduje wzrost oporów przepływu powietrza. Wentylator musi pracować ciężej, by zapewnić odpowiedni przepływ, co skutkuje wzrostem poziomu hałasu w kabinie – szczególnie na wyższych biegach nawiewu. Objawem zużytego lub zapchanego filtra kabinowego jest charakterystyczne „wycie”, szum lub nawet gwizd podczas pracy wentylatora. Hałas może być także wynikiem nierównomiernego przepływu powietrza przez zabrudzoną powierzchnię filtra, co powoduje powstawanie zawirowań i drgań. W skrajnych przypadkach, gdy filtr jest bardzo zanieczyszczony, mogą pojawić się dodatkowe dźwięki – trzaski, stukanie czy szeleszczenie, spowodowane zasysaniem liści, owadów lub innych drobin, które nie zostały zatrzymane przez filtr. Zabrudzony filtr kabinowy zwiększa także ryzyko przegrzania silnika wentylatora, co może prowadzić do jego uszkodzenia i konieczności kosztownej wymiany. Regularna wymiana filtra kabinowego (co 10–15 tys. km lub raz do roku) to skuteczny sposób na utrzymanie cichej i wydajnej pracy wentylacji, ochronę zdrowia pasażerów oraz zabezpieczenie wentylatora przed nadmiernym zużyciem. Ignorowanie objawów hałasu i zaniedbanie wymiany filtra może prowadzić do poważniejszych awarii i pogorszenia komfortu jazdy, zwłaszcza podczas upałów lub w zimie. kategoria „Filtry w samochodzie”.