Zużycie oleju silnikowego ma bezpośredni wpływ na tempo zapychania się filtra GPF (Gasoline Particulate Filter, znanego też jako OPF). Wysokie zużycie oleju powoduje, że do komory spalania przedostaje się więcej oleju, który następnie jest spalany razem z mieszanką paliwowo-powietrzną. Produkty spalania oleju – popiół i cząstki stałe – trafiają do układu wydechowego i osadzają się na ściankach filtra GPF. W rezultacie filtr szybciej się zapełnia, a jego drożność spada. Objawami przyspieszonego zapychania GPF są spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, pojawienie się kontrolki silnika oraz częstsze próby regeneracji filtra. W skrajnych przypadkach może dojść do trwałego uszkodzenia filtra i konieczności jego wymiany. Aby ograniczyć tempo zapychania GPF, warto regularnie kontrolować poziom oleju, stosować wysokiej jakości oleje niskopopiołowe (Low SAPS) i dbać o stan techniczny silnika. Nadmierne zużycie oleju może być sygnałem poważniejszych problemów, takich jak zużyte pierścienie tłokowe, uszczelniacze zaworowe lub nieszczelności w układzie smarowania, które należy jak najszybciej usunąć.