Filtr OPF (Otto Particulate Filter), zwany również GPF, jest elementem układu wydechowego zaprojektowanym indywidualnie do konkretnego modelu silnika i pojazdu. Uniwersalny montaż OPF do wydechu nie jest zalecany, ponieważ filtr musi być dopasowany pod względem wymiarów, przepływu spalin, lokalizacji czujników temperatury i ciśnienia oraz kompatybilności z elektroniką pojazdu. Nieprawidłowo dobrany lub zamontowany filtr OPF może powodować błędy w sterowniku silnika, problemy z regeneracją, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, a także niezgodność z normami emisji spalin. W efekcie może dojść do uruchomienia trybu awaryjnego, ograniczenia osiągów i konieczności kosztownych napraw. Dlatego zawsze należy stosować filtry dedykowane do konkretnego modelu auta, zgodne z homologacją producenta. W wyjątkowych sytuacjach, po konsultacji z mechanikiem, można rozważyć zastosowanie zamiennika, ale tylko jeśli jest on w pełni kompatybilny i spełnia wymagania techniczne pojazdu.