Przegrzanie filtra OPF (Otto Particulate Filter, znanego też jako GPF) to poważny problem, który może prowadzić do trwałego uszkodzenia filtra i całego układu wydechowego. Objawy przegrzanego OPF są dość charakterystyczne. Pierwszym sygnałem jest pojawienie się kontrolki filtra cząstek stałych lub check engine na desce rozdzielczej – sterownik silnika wykrywa nieprawidłowe wartości temperatury i ciśnienia w układzie wydechowym. Drugim objawem jest spadek mocy silnika, gorsza reakcja na gaz, szarpanie podczas przyspieszania oraz przejście silnika w tryb awaryjny, który ogranicza obroty i prędkość pojazdu. W skrajnych przypadkach z wydechu może wydobywać się dym, a w okolicach układu wydechowego wyczuwalny jest intensywny zapach spalenizny i bardzo wysoka temperatura. Po zatrzymaniu samochodu słychać charakterystyczne „tykanie” rozgrzanych elementów wydechu, a wentylatory chłodnicy mogą pracować znacznie dłużej niż zwykle. Przegrzany OPF może ulec pęknięciu lub rozwarstwieniu, co prowadzi do utraty skuteczności filtracji, wzrostu emisji cząstek stałych i pojawienia się błędów w sterowniku. Długotrwała jazda z przegrzanym OPF grozi uszkodzeniem sond lambda, czujników temperatury, katalizatora, a nawet turbosprężarki. W razie wystąpienia objawów przegrzania należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, pozwolić silnikowi ostygnąć i skonsultować się z serwisem. Regularna diagnostyka, unikanie długotrwałej jazdy z wysokimi obrotami i dbanie o prawidłową regenerację filtra to podstawa bezawaryjnej eksploatacji układu wydechowego z OPF.