GPF (Gasoline Particulate Filter), czyli filtr cząstek stałych do silników benzynowych, to element układu wydechowego mający na celu ograniczenie emisji szkodliwych cząstek. Jego obecność w układzie wydechowym wprowadza pewien opór przepływu spalin, co w normalnych warunkach jest praktycznie niezauważalne dla kierowcy. Jednak w sytuacji, gdy GPF jest częściowo zatkany lub całkowicie zapchany, może dojść do wyraźnego wzrostu ciśnienia w układzie wydechowym. To z kolei wpływa na pracę silnika, ograniczając swobodny przepływ spalin i utrudniając opróżnianie cylindrów z gazów spalinowych. Efektem jest spadek mocy, gorsza reakcja na gaz, a w skrajnych przypadkach nawet ograniczenie maksymalnej prędkości obrotowej silnika – komputer sterujący może wprowadzić tryb awaryjny, ograniczając obroty, by chronić silnik przed uszkodzeniem. Objawami problemów z GPF są: spadek mocy, nierówna praca silnika, szarpanie podczas przyspieszania, dymienie, a także pojawienie się kontrolek ostrzegawczych na desce rozdzielczej. W nowoczesnych autach komputer pokładowy monitoruje różnicę ciśnień przed i za filtrem – jeśli wartości są zbyt wysokie, ECU może ograniczyć obroty silnika lub wymusić przeprowadzenie regeneracji filtra. W skrajnych przypadkach, przy całkowitym zatkaniu GPF, silnik może pracować tylko na niskich obrotach lub nawet zgasnąć przy próbie gwałtownego przyspieszenia. Regularna jazda na dłuższych dystansach, unikanie częstych krótkich tras i stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego to najlepszy sposób na utrzymanie GPF w dobrej kondycji i uniknięcie problemów z prędkością obrotową silnika.