Filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) to kluczowy element nowoczesnych silników wysokoprężnych, odpowiedzialny za wychwytywanie i wypalanie sadzy powstającej podczas spalania oleju napędowego. Jego prawidłowe działanie jest niezbędne nie tylko dla spełnienia norm emisji spalin, ale również dla bezpieczeństwa i trwałości jednostki napędowej. Jednym z nieoczywistych, ale bardzo groźnych skutków zapchania DPF jest wzrost poziomu oleju w silniku. Zjawisko to wynika z mechanizmu tzw. aktywnej regeneracji filtra. Gdy komputer pokładowy wykrywa narastające zanieczyszczenie DPF i zbyt wysokie ciśnienie różnicowe, inicjuje proces wypalania sadzy poprzez podniesienie temperatury spalin. Najczęściej odbywa się to przez dodatkowy wtrysk paliwa w fazie wydechu, który nie spala się w cylindrze, lecz trafia do układu wydechowego i podnosi temperaturę filtra. Jeśli jednak DPF jest nadmiernie zapchany, proces regeneracji nie przebiega prawidłowo – paliwo zamiast całkowicie spalić się w wydechu, częściowo spływa po ściankach cylindra do miski olejowej, powodując stopniowy wzrost poziomu oleju. Zjawisko to jest szczególnie niebezpieczne, gdyż rozrzedzony olej traci swoje właściwości smarne, co grozi zatarciem silnika, uszkodzeniem turbosprężarki i poważnymi awariami mechanicznymi. Objawami wzrostu poziomu oleju przez zapchany DPF są: podnoszący się stan oleju na bagnecie, charakterystyczny zapach paliwa w oleju silnikowym, częste uruchamianie się wentylatora chłodnicy po zgaszeniu silnika, a także zapalająca się kontrolka DPF lub check engine. W skrajnych przypadkach komputer pokładowy może przejść w tryb awaryjny, ograniczając moc silnika. Regularna kontrola poziomu oleju, terminowa wymiana filtra DPF oraz stosowanie wysokiej jakości paliwa i oleju to podstawowe działania zapobiegawcze. Ignorowanie problemu prowadzi do kosztownych napraw i znacznie skraca żywotność silnika. kategoria „Filtry w samochodzie”.