Filtr GPF (Gasoline Particulate Filter, znany też jako OPF) jest elementem układu wydechowego, który ma określoną żywotność i po dużym przebiegu może wymagać serwisu lub wymiany. W trakcie eksploatacji w filtrze gromadzi się nie tylko sadza, która jest wypalana podczas jazdy, ale także popiół – produkt spalania oleju silnikowego i dodatków do paliwa. Popiół nie ulega wypaleniu i z czasem zapełnia strukturę filtra, ograniczając jego drożność. Objawami zbliżającego się końca żywotności GPF są spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, częstsze próby regeneracji oraz pojawienie się kontrolki silnika. W nowoczesnych autach komputer pokładowy monitoruje stopień zapełnienia filtra i sygnalizuje konieczność serwisu. Po przebiegu rzędu 150-200 tys. km zaleca się diagnostykę filtra GPF, a w razie potrzeby jego profesjonalne czyszczenie lub wymianę. Regularna eksploatacja auta na trasach, stosowanie oleju niskopopiołowego i unikanie jazdy tylko na krótkich dystansach wydłużają żywotność filtra. Zaniedbanie serwisu GPF po dużym przebiegu może prowadzić do trwałego zapchania filtra i kosztownej wymiany.