Czy filtr paliwa wymieniony za późno wpływa na wtryskiwacze?

Filtr paliwa to kluczowy element ochrony układu zasilania silnika, odpowiedzialny za zatrzymywanie zanieczyszczeń, wody i drobin korozji, które mogą uszkodzić pompę paliwa i wtryskiwacze. W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych i benzynowych wtryskiwacze są precyzyjnymi, bardzo wrażliwymi elementami, których prawidłowa praca zależy od czystości paliwa. Zbyt późna wymiana filtra paliwa prowadzi do jego zapchania, co skutkuje ograniczeniem przepływu paliwa do silnika, spadkiem ciśnienia w układzie i utrudnionym rozruchem, zwłaszcza przy niskich temperaturach. Najgroźniejszym skutkiem zaniedbania wymiany filtra jest jednak przedostawanie się zanieczyszczeń do wtryskiwaczy. Drobiny brudu, opiłki metalu czy woda mogą powodować zacieranie się precyzyjnych elementów wtryskiwacza, prowadząc do jego uszkodzenia, nieszczelności lub blokowania rozpylacza. Objawami problemów z wtryskiwaczami spowodowanych zaniedbaniem filtra paliwa są: nierówna praca silnika, szarpanie podczas przyspieszania, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, dymienie z wydechu oraz pojawienie się błędów w komputerze pokładowym. W skrajnych przypadkach dochodzi do całkowitego unieruchomienia silnika lub kosztownej naprawy układu wtryskowego. Regularna wymiana filtra paliwa (zgodnie z zaleceniami producenta, zwykle co 20–40 tys. km) oraz stosowanie wysokiej jakości paliwa to podstawowe działania zapobiegawcze, które pozwalają uniknąć kosztownych napraw i przedłużają żywotność wtryskiwaczy oraz całego układu zasilania.