Zalanie samochodu paliwem z osadem to sytuacja, która może mieć bardzo poważne konsekwencje dla całego układu zasilania, a jednym z pierwszych elementów, które ucierpią, jest filtr paliwa. Filtr ten ma za zadanie zatrzymywać wszelkie zanieczyszczenia, wodę, parafinę i cząstki stałe, zanim paliwo trafi do pompy i wtryskiwaczy. Po zalaniu paliwa z osadem filtr bardzo szybko się zapycha, co skutkuje szeregiem objawów. Pierwszym z nich jest utrudniony rozruch silnika – auto może długo „kręcić”, zanim odpali, a czasem w ogóle nie chce się uruchomić. Kolejnym objawem jest spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszania, falowanie obrotów i gaśnięcie na biegu jałowym. W przypadku diesli może dojść do zapowietrzenia układu paliwowego, co objawia się charakterystycznym „bulgotaniem” w przewodach i całkowitym unieruchomieniem silnika. W nowoczesnych autach komputer pokładowy może wyświetlić błąd ciśnienia paliwa lub kontrolkę „check engine”. Często po zalaniu paliwa z osadem filtr paliwa staje się ciężki, a po jego demontażu widać ciemny, brązowy lub czarny osad oraz ślady wody lub parafiny. Dłuższa jazda z zapchanym filtrem grozi uszkodzeniem pompy paliwa, wtryskiwaczy i całego układu zasilania. W przypadku podejrzenia zalania paliwa z osadem należy jak najszybciej wymienić filtr, przepłukać układ paliwowy i zatankować dobrej jakości paliwo.