Czy auto odpali z błędem systemu bezpieczeństwa?

Współczesne samochody są wyposażone w rozbudowane systemy bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne (SRS), ABS, ESP czy systemy asystujące. Pojawienie się błędu systemu bezpieczeństwa, sygnalizowanego kontrolką na desce rozdzielczej (np. airbag, ESP, auto z kluczykiem), budzi niepokój wielu kierowców. Czy w takiej sytuacji auto w ogóle odpali? W większości przypadków odpowiedź brzmi: tak, samochód uruchomi się mimo aktywnego błędu systemu bezpieczeństwa. Systemy takie jak SRS czy ESP nie blokują rozruchu silnika – ich zadaniem jest ochrona kierowcy i pasażerów w razie wypadku, a nie uniemożliwianie jazdy. Kontrolka airbag, która nie gaśnie po uruchomieniu silnika, oznacza, że system poduszek powietrznych wykrył usterkę i nie gwarantuje pełnej ochrony w razie kolizji, ale nie blokuje zapłonu. Podobnie jest z ESP czy ABS – awaria tych układów skutkuje brakiem ich działania, ale nie unieruchamia pojazdu. Wyjątkiem są systemy immobilizera i niektóre poważne błędy elektroniki silnika – jeśli komputer nie rozpozna kluczyka lub wykryje krytyczną usterkę, może całkowicie zablokować możliwość uruchomienia auta. Kontrolka auta z kluczykiem (pomarańczowa lub czerwona) najczęściej dotyczy właśnie immobilizera lub poważnych problemów z elektroniką. W przypadku świecącej się na czerwono kontrolki elektroniki pojazdu, komputer może nie dopuścić do rozruchu silnika, dopóki usterka nie zostanie usunięta. W praktyce, jeśli świeci się kontrolka systemu bezpieczeństwa, a auto odpala i jedzie, należy jak najszybciej udać się do serwisu na diagnostykę. Jazda z aktywnym błędem systemu bezpieczeństwa oznacza utratę ochrony w razie wypadku, ryzyko mandatu i problemów podczas przeglądu technicznego. Regularne odczytywanie i kasowanie błędów, naprawa usterek oraz dbanie o sprawność systemów bezpieczeństwa to podstawa bezpiecznej eksploatacji nowoczesnego samochodu.