Jednostka sterująca SRS (Supplemental Restraint System) to elektroniczny mózg systemu poduszek powietrznych, napinaczy pasów i innych elementów biernego bezpieczeństwa. Jej prawidłowe funkcjonowanie jest kluczowe dla ochrony kierowcy i pasażerów podczas wypadku. Awaria jednostki sterującej SRS objawia się przede wszystkim zapaleniem się kontrolki SRS lub airbag na desce rozdzielczej, która nie gaśnie po uruchomieniu silnika lub zaczyna migać. Może pojawić się także komunikat o błędzie systemu poduszek powietrznych, a w niektórych przypadkach – wyłączenie poduszek i napinaczy pasów, co oznacza, że nie zadziałają one podczas kolizji. Innym objawem są trudności z komunikacją podczas diagnostyki komputerowej – brak możliwości odczytu błędów lub ich nieprawidłowa interpretacja. W skrajnych przypadkach awaria jednostki sterującej SRS może prowadzić do przypadkowego wystrzelenia poduszek powietrznych lub ich całkowitego braku reakcji podczas wypadku. Przyczyną awarii mogą być uszkodzenia mechaniczne (np. po kolizji), zalanie wodą, korozja styków, błędy oprogramowania, uszkodzenie czujników zderzeniowych lub problemy z zasilaniem. W przypadku podejrzenia awarii jednostki SRS konieczna jest natychmiastowa diagnostyka w serwisie – specjalista odczyta kody błędów, sprawdzi stan połączeń i przeprowadzi testy funkcjonalne. Ignorowanie objawów awarii jednostki sterującej SRS to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich podróżujących.