Jakie są objawy awarii centralki SRS?

Centralka SRS (Supplemental Restraint System) to elektroniczny moduł odpowiedzialny za sterowanie poduszkami powietrznymi, napinaczami pasów i innymi elementami biernego bezpieczeństwa w samochodzie. Jej prawidłowe działanie jest kluczowe dla ochrony kierowcy i pasażerów podczas wypadku. Awaria centralki SRS objawia się kilkoma wyraźnymi symptomami. Najbardziej oczywistym jest zapalenie się kontrolki poduszki powietrznej na desce rozdzielczej – może świecić się stale lub migać. Kolejnym objawem są komunikaty o błędach SRS wyświetlane na ekranie komputera pokładowego lub podczas diagnostyki OBD2. W niektórych przypadkach system może wyłączyć poduszki powietrzne lub napinacze pasów, co oznacza, że nie zadziałają podczas kolizji. Objawem awarii może być także brak reakcji na testy systemu podczas uruchamiania pojazdu – kontrolka SRS nie gaśnie po kilku sekundach lub nie zapala się wcale. W skrajnych przypadkach centralka SRS może powodować losowe uruchamianie się poduszek powietrznych, co stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Przyczyną awarii mogą być uszkodzenia mechaniczne (np. po wypadku), zalanie, korozja styków, błędy oprogramowania lub nieprawidłowe napięcie w instalacji elektrycznej. W razie wystąpienia objawów awarii centralki SRS nie należy kontynuować jazdy – konieczna jest natychmiastowa diagnostyka i naprawa w profesjonalnym serwisie.