SRS (Supplemental Restraint System) i system pasów bezpieczeństwa to dwa kluczowe elementy biernych systemów bezpieczeństwa w samochodzie, ale ich funkcje i zasada działania różnią się zasadniczo. System pasów bezpieczeństwa to podstawowy środek ochrony – jego zadaniem jest utrzymanie ciała kierowcy i pasażerów w miejscu podczas kolizji, zapobiegając uderzeniu o elementy wnętrza pojazdu. Współczesne pasy bezpieczeństwa są często wyposażone w napinacze pirotechniczne, które podczas wypadku błyskawicznie napinają pas, jeszcze skuteczniej chroniąc przed przemieszczeniem. SRS to natomiast zintegrowany system obejmujący poduszki powietrzne, czujniki zderzenia, moduł sterujący oraz – właśnie – pasy bezpieczeństwa z napinaczami. SRS aktywuje się w momencie kolizji, uruchamiając poduszki powietrzne i napinacze pasów. Poduszki powietrzne minimalizują ryzyko urazów głowy i klatki piersiowej, a napinacze stabilizują pozycję ciała. SRS jest więc systemem uzupełniającym (stąd „Supplemental” w nazwie) tradycyjne pasy – oba rozwiązania współpracują, by zapewnić maksymalną ochronę. Pasy bezpieczeństwa działają zawsze, SRS aktywuje się tylko w razie wypadku.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Jakie są różnice między SRS a systemem pasów bezpieczeństwa?