System ESP (Electronic Stability Program) to zaawansowany układ kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, który opiera swoje działanie na precyzyjnych danych z czujników prędkości obrotowej kół, czujnika przyspieszenia poprzecznego oraz czujnika kąta skrętu kierownicy. Błędne ustawienie kierownicy – zarówno mechaniczne (np. po naprawie zawieszenia, wymianie drążków kierowniczych czy geometrii kół), jak i elektroniczne (np. po wymianie czujnika kąta skrętu lub rozkalibrowaniu układu) – ma bezpośredni wpływ na pracę ESP. Gdy czujnik kąta skrętu kierownicy przekazuje nieprawidłowe dane do sterownika ESP, system może błędnie oceniać rzeczywiste położenie kół względem toru jazdy. Skutkuje to opóźnioną lub nieadekwatną reakcją ESP na poślizg, a w skrajnych przypadkach nawet nieprawidłową interwencją (np. przyhamowaniem niewłaściwego koła lub ograniczeniem mocy silnika w nieodpowiednim momencie). Objawami błędnego ustawienia kierownicy wpływającego na ESP są: świecąca się kontrolka ESP/ABS, komunikaty o błędach systemu stabilizacji, nierówna praca układu kierowniczego, trudności z utrzymaniem prostego toru jazdy oraz nieprzewidywalne reakcje samochodu podczas gwałtownych manewrów. Po każdej naprawie układu kierowniczego, wymianie czujnika kąta skrętu lub regulacji geometrii kół konieczna jest kalibracja czujników i sprawdzenie poprawności działania ESP. Regularna diagnostyka, korzystanie z usług profesjonalnych serwisów i dbałość o precyzyjne ustawienie układu kierowniczego to klucz do skutecznej pracy systemów bezpieczeństwa i pewności prowadzenia pojazdu.