System ESP (Electronic Stability Program) został zaprojektowany tak, by wspierać kierowcę w utrzymaniu kontroli nad pojazdem na każdej nawierzchni, także na lodzie czy śniegu. ESP analizuje dane z czujników prędkości kół, kąta skrętu kierownicy, przyspieszenia bocznego i wzdłużnego oraz położenia pedału gazu. Gdy wykryje, że samochód zaczyna zbaczać z zamierzonego toru jazdy – na przykład podczas poślizgu na lodzie – natychmiast interweniuje, przyhamowując wybrane koła i ograniczając moc silnika. Dzięki temu ESP może skutecznie zapobiegać utracie kontroli nad autem nawet w bardzo trudnych warunkach. Warto jednak pamiętać, że fizyka jazdy po lodzie stawia granice każdej elektronice – jeśli przyczepność jest bliska zeru, system może nie być w stanie całkowicie zapobiec poślizgowi, ale i tak znacząco zwiększa bezpieczeństwo. ESP działa na lodzie, ale nie zwalnia kierowcy z ostrożności i dostosowania prędkości do warunków drogowych.