Sterownik SRS (Supplemental Restraint System) to centralny moduł odpowiedzialny za zarządzanie systemem poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa. Jego głównym zadaniem jest analiza sygnałów z czujników zderzenia, obecności pasażerów i pasów bezpieczeństwa oraz podejmowanie decyzji o aktywacji poduszek w razie wypadku. W większości samochodów uszkodzony sterownik SRS nie uniemożliwia uruchomienia silnika – auto może normalnie odpalić i być użytkowane, jednak na desce rozdzielczej świeci się kontrolka airbag/SRS, a system poduszek powietrznych jest dezaktywowany. Oznacza to, że w razie kolizji poduszki nie zadziałają, a pasażerowie nie są chronieni przez ten kluczowy system bezpieczeństwa. W nielicznych, głównie nowoczesnych autach z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, sterownik SRS jest powiązany z innymi modułami pojazdu i jego poważna awaria może uniemożliwić uruchomienie silnika, aktywować blokadę zapłonu lub wprowadzić samochód w tryb awaryjny. W praktyce jednak większość producentów umożliwia uruchomienie samochodu nawet przy niesprawnym SRS, by umożliwić dojazd do serwisu. Niezależnie od tego, jazda z uszkodzonym sterownikiem SRS jest bardzo ryzykowna i niezgodna z przepisami – podczas badania technicznego pojazd nie przejdzie przeglądu, a w razie wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. W przypadku awarii sterownika SRS należy niezwłocznie udać się do serwisu, przeprowadzić diagnostykę i naprawę lub wymianę modułu.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Czy uszkodzony sterownik SRS uniemożliwia uruchomienie auta?