Czy wymiana pasa bezpieczeństwa wymaga kodowania?

Wymiana pasa bezpieczeństwa to czynność, która może być konieczna po wypadku, uszkodzeniu mechanizmu zwijającego lub zużyciu taśmy. W większości samochodów wymiana pasa bezpieczeństwa nie wymaga kodowania ani programowania w sterowniku pojazdu. Proces ten polega na demontażu uszkodzonego pasa i zamontowaniu nowego elementu, co można wykonać samodzielnie lub w serwisie. Po wymianie pasa należy jednak upewnić się, że wszystkie połączenia mechaniczne i elektryczne (jeśli pas jest wyposażony w czujniki lub napinacze pirotechniczne) zostały prawidłowo podłączone. W niektórych nowoczesnych samochodach, szczególnie wyposażonych w zaawansowane systemy SRS (Supplementary Restraint System), po wymianie pasa z napinaczem pirotechnicznym konieczne może być skasowanie błędu w sterowniku SRS przy użyciu komputera diagnostycznego. Kodowanie w ścisłym sensie, czyli przypisywanie nowego pasa do sterownika, jest rzadko wymagane – najczęściej wystarczy kasowanie błędów i resetowanie systemu SRS, by kontrolka zgasła i system działał prawidłowo. Warto jednak pamiętać, że nieprawidłowy montaż pasa bezpieczeństwa lub pozostawienie błędu w systemie SRS może skutkować nieprawidłowym działaniem poduszek powietrznych i napinaczy podczas wypadku. Po każdej wymianie pasa zaleca się wykonanie diagnostyki komputerowej i sprawdzenie poprawności działania wszystkich elementów systemu bezpieczeństwa.