Czy kontrola trakcji działa podczas jazdy po piasku?

Kontrola trakcji (TCS, ASR) to system, który zapobiega poślizgowi kół napędowych podczas przyspieszania, szczególnie na śliskiej lub luźnej nawierzchni. Podczas jazdy po piasku system ten również jest aktywny i monitoruje prędkość obrotową kół. Gdy wykryje różnicę wskazującą na utratę przyczepności, natychmiast reaguje – może ograniczyć moment obrotowy silnika lub przyhamować ślizgające się koło. W praktyce jednak, podczas jazdy po piasku, kontrola trakcji nie zawsze pomaga. W grząskim terenie, gdy koła zaczynają się zakopywać, system często zbyt szybko odcina moc, uniemożliwiając rozbujanie pojazdu i wyjechanie z trudnego miejsca. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na chwilowe wyłączenie kontroli trakcji podczas jazdy po piasku, błocie czy śniegu – pozwala to na większą swobodę w operowaniu pedałem gazu i umożliwia kołom „przebić się” przez luźną nawierzchnię. W nowoczesnych samochodach system TCS można wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej lub w menu komputera pokładowego. Mimo to, w większości sytuacji kontrola trakcji działa automatycznie i wspiera kierowcę w utrzymaniu stabilności pojazdu, szczególnie podczas ruszania czy dynamicznego przyspieszania na piasku. Warto pamiętać, że długotrwała jazda z wyłączonym systemem zwiększa ryzyko poślizgu i utraty kontroli nad autem, dlatego po pokonaniu trudnego odcinka należy ponownie aktywować kontrolę trakcji.