Czy kontrola trakcji działa przy wymianie felg na większe?

Wymiana felg na większe to popularny zabieg stylistyczny i techniczny, który może wpłynąć na wygląd, prowadzenie oraz pracę systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Kontrola trakcji (TCS/ASR) oraz ABS opierają się na odczytach prędkości obrotowej kół, które są pośrednio zależne od średnicy kół i opon. Jeśli po wymianie felg na większe zostanie zachowana odpowiednia średnica zewnętrzna koła (poprzez dobór opon o niższym profilu), systemy kontroli trakcji i ABS będą działały poprawnie, ponieważ liczba obrotów koła na kilometr nie ulegnie istotnej zmianie. Większość nowoczesnych samochodów toleruje niewielkie różnice w średnicy kół (zwykle do 2–3%), a systemy elektroniczne potrafią się do nich adaptować. Problemy pojawiają się, gdy różnica w średnicy jest zbyt duża lub gdy zmienia się proporcja średnicy między osiami – wtedy kontrola trakcji może błędnie interpretować różnicę prędkości kół jako poślizg, co skutkuje niepotrzebnymi interwencjami systemu lub wyświetleniem błędów. W praktyce, przy rozsądnej zmianie rozmiaru felg i odpowiednim doborze opon, kontrola trakcji będzie działała prawidłowo. Warto jednak korzystać z kalkulatorów rozmiarów opon i konsultować zmiany z serwisem, by uniknąć problemów z elektroniką pojazdu. W przypadku aut z zaawansowanymi systemami ADAS lub napędem na cztery koła szczególnie ważne jest zachowanie zgodności średnicy kół na obu osiach.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: