Sprawny alternator w samochodzie osobowym powinien generować napięcie w zakresie od 13,8 do 14,4 V przy pracującym silniku. Jest to optymalna wartość, która zapewnia prawidłowe ładowanie akumulatora i zasilanie wszystkich odbiorników elektrycznych w pojeździe. Napięcie poniżej 13,8 V oznacza, że alternator nie dostarcza wystarczającej ilości prądu, co prowadzi do stopniowego rozładowania akumulatora i problemów z uruchomieniem silnika. Z kolei napięcie powyżej 14,4 V jest niebezpieczne – może prowadzić do przeładowania akumulatora, „gotowania się” elektrolitu, szybszego zużycia baterii, a nawet uszkodzenia innych elementów układu elektrycznego. Prawidłowe napięcie ładowania powinno być utrzymywane zarówno na biegu jałowym, jak i przy wyższych obrotach silnika oraz pod obciążeniem (np. przy włączonych światłach, klimatyzacji, ogrzewaniu tylnej szyby). Jeśli napięcie ładowania wykracza poza podany zakres, należy jak najszybciej sprawdzić stan alternatora i regulatora napięcia oraz skontrolować przewody i połączenia w układzie ładowania.