Ładowanie akumulatora zbyt wysokim napięciem jest bardzo szkodliwe zarówno dla samej baterii, jak i dla całej instalacji elektrycznej pojazdu. Prawidłowe napięcie ładowania powinno mieścić się w zakresie 14,0–14,4 V. Jeśli regulator napięcia w alternatorze ulegnie awarii i dopuści do ładowania powyżej 14,5 V, może dojść do przeładowania akumulatora. Skutkiem tego jest wygotowanie się wody z elektrolitu, przyspieszone zużycie płyt ołowiowych, powstawanie gazów i ryzyko uszkodzenia lub nawet wybuchu akumulatora. Zbyt wysokie napięcie ładowania zagraża również elektronice samochodu – sterownikom, czujnikom, komputerowi silnika, systemom bezpieczeństwa i oświetleniu. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia delikatnych układów scalonych, przepalenia żarówek, a nawet pożaru instalacji. Objawami zbyt wysokiego napięcia ładowania są wycieki z akumulatora, intensywne parowanie elektrolitu, charakterystyczny zapach siarki, częste przepalanie się żarówek i pojawianie się błędów w systemach elektronicznych. W przypadku wykrycia napięcia ładowania powyżej 14,5–14,8 V należy natychmiast przerwać jazdę i udać się do serwisu w celu diagnostyki regulatora napięcia i alternatora. Regularna kontrola napięcia ładowania pozwala uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw.