Kontrolka ładowania na desce rozdzielczej powinna zapalić się po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu i zgasnąć po uruchomieniu silnika, gdy alternator zaczyna ładować akumulator. Jeśli kontrolka ładowania gaśnie, a następnie ponownie się zapala podczas jazdy, świadczy to o niestabilnej pracy układu ładowania. Najczęstszą przyczyną są problemy z alternatorem – zużyte szczotki, uszkodzony regulator napięcia, mostek diodowy, luźny pasek napędowy lub wyeksploatowane łożyska. Kontrolka może również zapalać się wskutek złych połączeń masowych, skorodowanych klem, uszkodzonych przewodów lub słabego styku w instalacji elektrycznej. Czasami problem pojawia się tylko przy dużym obciążeniu elektrycznym (włączone światła, ogrzewanie, klimatyzacja) lub przy niskich obrotach silnika. W nowoczesnych samochodach kontrolka ładowania może być także powiązana z błędami w module komfortu lub komputerze silnika. Ignorowanie tego objawu grozi rozładowaniem akumulatora, problemami z rozruchem i awarią elektroniki. W przypadku powtarzającego się zapalania kontrolki ładowania należy jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę alternatora, regulatora napięcia, połączeń masowych i stanu akumulatora.