Czy ładowanie z portu diagnostycznego jest bezpieczne?

Ładowanie akumulatora przez port diagnostyczny OBDII staje się coraz popularniejszą metodą, szczególnie w nowoczesnych pojazdach, gdzie dostęp do samego akumulatora bywa utrudniony. Takie rozwiązanie jest wygodne, ale wymaga zachowania kilku zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim, port OBDII jest przystosowany do niewielkich prądów – typowo do 5A, maksymalnie do 10A, jeśli pozwala na to bezpiecznik i instalacja pojazdu. Przekroczenie tej wartości może prowadzić do przegrzewania się przewodów, uszkodzenia pinów lub nawet przepalenia bezpiecznika, który często współdzieli obwód z innymi wrażliwymi elementami, jak sterownik silnika (ECU). Przed użyciem ładowarki przez OBDII należy sprawdzić, jaki prąd obsługuje port w danym modelu auta i czy bezpiecznik nie jest niższy niż 10A. Zaleca się korzystanie wyłącznie z ładowarek mikroprocesorowych, które automatycznie ograniczają prąd i napięcie, oraz nie pozostawianie ładowarki bez nadzoru na dłuższy czas. Ładowanie przez OBDII jest bezpieczne, jeśli przestrzegamy zaleceń producenta samochodu i ładowarki, a także nie przekraczamy dopuszczalnych parametrów prądowych. Taka metoda sprawdza się głównie do podtrzymania naładowania akumulatora lub ładowania konserwacyjnego, a nie do szybkiego ładowania głęboko rozładowanej baterii.