Luz na kole pasowym alternatora to problem, który może prowadzić do poważnych awarii układu ładowania, a nawet uszkodzenia alternatora lub paska napędowego. Najczęstszą przyczyną luzu jest zużycie łożysk alternatora, poluzowanie śruby mocującej koło pasowe lub uszkodzenie samego koła (np. sprzęgła jednokierunkowego). Objawy luzu na kole pasowym to charakterystyczne stuki, metaliczne dźwięki, drgania lub nierównomierna praca paska podczas pracy silnika. Aby wykryć luz, należy wyłączyć silnik, zdjąć pasek napędowy i spróbować poruszać kołem pasowym alternatora w różnych kierunkach – nie powinno być żadnego wyczuwalnego luzu osiowego ani promieniowego. Można również sprawdzić, czy koło obraca się płynnie i bez oporów. W przypadku alternatorów ze sprzęgłem jednokierunkowym należy sprawdzić, czy koło obraca się swobodnie w jednym kierunku i blokuje w drugim. Wszelkie nieprawidłowości wymagają natychmiastowej naprawy – wymiany łożysk, śruby mocującej lub całego koła pasowego. Długotrwała jazda z luzem na kole pasowym prowadzi do uszkodzenia alternatora, zerwania paska i poważnych awarii układu napędowego. Regularna kontrola stanu koła pasowego i paska to podstawa bezpiecznej eksploatacji samochodu.