Jakie są objawy słabej przyczepności nowej warstwy lakieru?

Słaba przyczepność nowej warstwy lakieru to poważny problem, który może prowadzić do szybkiego zniszczenia powłoki, utraty estetyki i konieczności kosztownych poprawek. Objawy słabej przyczepności pojawiają się już na etapie schnięcia lub tuż po zakończeniu naprawy. Najbardziej charakterystycznym symptomem jest odspajanie się lakieru – powstają pęcherze, bąble lub całe płaty lakieru odchodzą od powierzchni, odsłaniając podkład lub blachę. Często pojawiają się także pęknięcia, łuszczenie się powłoki, a w skrajnych przypadkach lakier odpada przy lekkim uderzeniu lub myciu auta. Innym objawem jest brak odporności na zarysowania – nowa warstwa lakieru łatwo się rysuje, matowieje i traci połysk. Słaba przyczepność może objawiać się także różnicami w połysku, przebarwieniami, smugami lub plamami, które powstają w wyniku nieprawidłowego wiązania się lakieru z podłożem. Przyczyną takich problemów jest najczęściej niewłaściwe przygotowanie powierzchni – brak odtłuszczenia, niedokładne szlifowanie, pozostawienie resztek starego lakieru, kurzu, wilgoci lub tłuszczu. Słaba przyczepność może być także skutkiem użycia niekompatybilnych materiałów (np. lakieru na bazie wody na podkładzie rozpuszczalnikowym), zbyt krótkiego czasu schnięcia między warstwami lub lakierowania w nieodpowiednich warunkach (zbyt niska temperatura, wilgoć, kurz). W przypadku wykrycia objawów słabej przyczepności konieczne jest usunięcie nowej warstwy, ponowne przygotowanie powierzchni i lakierowanie zgodnie z technologią producenta. Regularna kontrola stanu lakieru po naprawie, unikanie myjni szczotkowych i stosowanie delikatnych środków pielęgnacyjnych pozwala szybko wykryć i zareagować na pierwsze objawy problemu.