Glinka do lakieru to jedno z najskuteczniejszych narzędzi w arsenale detailera, pozwalające na usunięcie z powierzchni karoserii zanieczyszczeń, których nie da się usunąć tradycyjnym myciem. Glinkowanie to proces mechanicznego oczyszczania lakieru z osadów smoły, żywicy, opiłków metalu, pyłów przemysłowych, resztek owadów i innych zanieczyszczeń, które wnikają w mikroszczeliny powłoki. Prawidłowe użycie glinki wymaga kilku kroków. Po pierwsze, auto należy dokładnie umyć i osuszyć, by usunąć luźne zabrudzenia i kurz. Następnie przygotowuje się glinkę – odrywa się niewielki kawałek, ugniata w dłoniach do uzyskania płaskiego, elastycznego dysku. Kluczowe jest użycie lubrykantu – specjalnego płynu lub rozcieńczonego szamponu samochodowego, który zapewnia poślizg i chroni lakier przed zarysowaniem. Glinkę przesuwa się delikatnie po powierzchni lakieru, wykonując ruchy tam i z powrotem, bez dociskania. W trakcie pracy glinka zbiera zanieczyszczenia – gdy stanie się brudna, należy ją zagnieść, by odsłonić czystą powierzchnię. Proces powtarza się na kolejnych fragmentach auta, aż do uzyskania idealnej gładkości lakieru (można to sprawdzić przesuwając dłoń po powierzchni). Po zakończeniu glinkowania auto należy ponownie umyć lub przetrzeć mikrofibrą, by usunąć resztki lubrykantu i zanieczyszczeń. Glinkowanie wykonuje się przed polerowaniem, aplikacją wosku, sealantu lub powłoki ceramicznej – tylko idealnie czysty lakier gwarantuje trwałość i skuteczność zabezpieczenia. Warto pamiętać, że glinka jest jednorazowa – po zebraniu dużej ilości brudu należy ją wyrzucić, by nie ryzykować zarysowania lakieru. Glinkowanie powinno być wykonywane 2–3 razy w roku lub zawsze wtedy, gdy lakier staje się szorstki i traci połysk.