Jakie są objawy przetartego lakieru do podkładu?

Przetarcie lakieru do podkładu to poważny defekt powłoki lakierniczej, który nie tylko szpeci karoserię, ale także naraża ją na szybki rozwój korozji i dalsze uszkodzenia. Objawy przetartego lakieru do podkładu są dość charakterystyczne i łatwe do rozpoznania nawet dla osób bez doświadczenia w detailingu czy naprawach blacharskich. Najbardziej widocznym symptomem jest pojawienie się matowej, jaśniejszej lub ciemniejszej plamy na powierzchni lakieru – kolor podkładu różni się od koloru lakieru bazowego i najczęściej jest szary, beżowy, zielonkawy lub żółtawy, w zależności od rodzaju użytego materiału. Przetarcie może mieć postać nieregularnej plamy, linii lub większego obszaru, szczególnie w miejscach narażonych na częste mycie, polerowanie, otarcia czy kontakt z ostrymi przedmiotami. Kolejnym objawem jest szorstkość powierzchni – podkład nie jest tak gładki i błyszczący jak lakier bezbarwny, przez co miejsce przetarcia wyraźnie odróżnia się w dotyku. W przypadku głębokiego przetarcia, podkład może być już częściowo uszkodzony, a w skrajnych przypadkach widoczna jest goła blacha lub pierwsze oznaki korozji (rdzawe plamki, pęcherze, łuszczenie się powłoki). Przetarcie lakieru do podkładu często towarzyszy także utrata efektu hydrofobowego – woda nie spływa z powierzchni w postaci kropli, lecz rozlewa się i wnika w mikroszczeliny, co przyspiesza degradację powłoki. W miejscach przetarcia lakier szybciej się brudzi, matowieje i jest bardziej podatny na dalsze uszkodzenia mechaniczne oraz chemiczne (sól, kwaśne deszcze, detergenty). Objawem przetarcia może być także brak połysku, przebarwienia, plamy po wodzie, a nawet odspajanie się sąsiadujących warstw lakieru. W przypadku przetarcia do podkładu niezbędna jest szybka naprawa – miejsce należy oczyścić, odtłuścić, zabezpieczyć przed korozją i uzupełnić warstwy lakieru, by przywrócić ochronę i estetykę karoserii.