Czy lakierowana powłoka wpływa na pomiary radarowe?

Współczesne samochody coraz częściej wyposażone są w zaawansowane systemy wspomagania jazdy (ADAS), które wykorzystują radary do monitorowania otoczenia pojazdu. Radary te pracują w paśmie fal milimetrowych (zwykle 24 GHz lub 77 GHz) i są montowane najczęściej za zderzakiem, atrapą chłodnicy lub w innych elementach karoserii. Pojawia się więc pytanie, czy lakierowana powłoka – zarówno fabryczna, jak i nałożona podczas naprawy – może wpływać na skuteczność i dokładność pomiarów radarowych. Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od kilku czynników. Przede wszystkim, standardowa powłoka lakiernicza, składająca się z podkładu, bazy kolorystycznej i lakieru bezbarwnego, jest na tyle cienka (80–150 μm), że nie stanowi istotnej bariery dla fal radarowych. Producenci samochodów projektują zderzaki i elementy karoserii w taki sposób, by były „przezroczyste” dla fal radarowych – stosuje się odpowiednie tworzywa sztuczne, a lakiery nie zawierają metali ani pigmentów przewodzących. Problem może pojawić się w przypadku niefachowych napraw lakierniczych, podczas których nałożono zbyt grubą warstwę lakieru, użyto szpachli z dodatkiem metali, lakierów metalizowanych o wysokiej zawartości aluminium lub powłok ceramicznych z domieszką przewodników. Takie warstwy mogą powodować tłumienie, odbicia lub rozpraszanie fal radarowych, co prowadzi do zakłóceń w pracy systemów ADAS – fałszywych alarmów, błędnych odczytów odległości czy nawet całkowitej utraty funkcji radarowych. W skrajnych przypadkach, nieprawidłowo wykonana naprawa lakiernicza może uniemożliwić kalibrację radaru po wymianie zderzaka lub lakierowaniu. Warto także pamiętać, że niektóre powłoki ochronne (np. grube folie PPF z metalicznymi dodatkami) mogą wpływać na propagację fal radarowych. Podsumowując, standardowa, prawidłowo nałożona powłoka lakiernicza nie wpływa na pomiary radarowe, ale wszelkie odstępstwa od technologii, nadmierna grubość, obecność metali lub nieodpowiednich dodatków mogą prowadzić do zakłóceń i błędów w działaniu radarów samochodowych. Dlatego naprawy w strefie działania radarów powinny być wykonywane zgodnie z zaleceniami producenta, a po każdej naprawie konieczna jest kalibracja systemów ADAS.