Gradobicie to jedno z najczęstszych zjawisk atmosferycznych powodujących uszkodzenia karoserii samochodowej. Właściciele aut często zastanawiają się, czy świeżo lakierowane pojazdy są bardziej odporne na uderzenia gradu niż auta z fabryczną powłoką lakierniczą. Odpowiedź na to pytanie wymaga zrozumienia, jak zbudowana jest powłoka lakiernicza i jakie czynniki decydują o jej odporności mechanicznej. Zarówno lakier fabryczny, jak i powłoka nałożona podczas naprawy, składają się z kilku warstw: podkładu, bazy kolorystycznej i lakieru bezbarwnego. O odporności na uderzenia decyduje przede wszystkim grubość i elastyczność warstw, jakość użytych materiałów oraz sposób aplikacji. W praktyce, lakierowane auta nie są bardziej odporne na grad niż te z oryginalną powłoką – w obu przypadkach główną barierą dla uderzeń jest sama blacha karoserii, a nie lakier. Grad o średnicy kilku centymetrów generuje energię, która łatwo deformuje blachę, powodując wgniecenia, a dopiero w drugiej kolejności uszkadza powłokę lakierniczą (pęknięcia, odpryski, łuszczenie). W przypadku napraw lakierniczych, jeśli powłoka została nałożona prawidłowo, z zachowaniem odpowiedniej grubości i technologii, jej odporność na uderzenia jest porównywalna z fabryczną. Jednak w praktyce, naprawy wykonywane w nieprofesjonalnych warunkach, z użyciem tanich zamienników, zbyt grubej warstwy szpachli lub lakieru, mogą prowadzić do powstawania pęknięć, odprysków i szybszego łuszczenia się powłoki po gradobiciu. Dodatkowo, powłoki ceramiczne, folie PPF czy specjalne lakiery elastyczne mogą nieznacznie zwiększyć odporność na drobne uderzenia, ale nie chronią przed poważnymi wgnieceniami. Warto pamiętać, że po gradobiciu naprawa lakieru jest łatwiejsza, jeśli powłoka nie została uszkodzona do blachy – wgniecenia można usunąć metodą PDR (Paintless Dent Repair), bez konieczności lakierowania. Podsumowując, lakierowane auta nie są bardziej odporne na grad niż te z fabrycznym lakierem – o odporności decyduje jakość naprawy, grubość powłoki i stan blachy, a nie sam fakt lakierowania. Najlepszą ochroną przed gradem pozostaje parkowanie pod dachem, stosowanie pokrowców antygradowych i szybka reakcja na prognozy pogody.