Jakie czujniki wpływają na działanie Start-Stop?

System Start-Stop to zaawansowany układ elektroniczny, który do prawidłowego działania wymaga współpracy wielu czujników rozmieszczonych w różnych częściach pojazdu. To właśnie dzięki nim komputer pokładowy jest w stanie na bieżąco analizować warunki pracy auta i podejmować decyzję o wyłączeniu lub uruchomieniu silnika. Do najważniejszych czujników wpływających na działanie Start-Stop należą: czujnik napięcia i stanu akumulatora (monitoruje poziom naładowania, temperaturę i prąd ładowania), czujnik temperatury silnika (zapobiega wyłączeniu silnika, gdy jest zbyt zimny lub przegrzany), czujnik położenia pedału hamulca i sprzęgła (wskazuje, kiedy auto się zatrzymało i kiedy kierowca chce ruszyć), czujnik położenia skrzyni biegów (system działa tylko w określonych pozycjach, np. „D” lub „N” w automacie), czujnik prędkości pojazdu, czujnik otwarcia drzwi i pasów bezpieczeństwa (system nie zadziała, jeśli drzwi są otwarte lub pasy niezapięte), czujnik temperatury i wilgotności w kabinie (wpływa na pracę klimatyzacji i ogrzewania), czujnik nachylenia pojazdu (zapobiega wyłączeniu silnika na wzniesieniu), czujnik obecności przyczepy (system może być dezaktywowany podczas holowania), czujniki systemów bezpieczeństwa (np. asystent ruszania pod górę, systemy antypoślizgowe). Dodatkowo, w nowoczesnych autach Start-Stop współpracuje z czujnikami klimatyzacji, ogrzewania, wentylatorów, a nawet czujnikami jakości powietrza w kabinie. Wszystkie te sensory przesyłają dane do centralnego komputera, który na ich podstawie decyduje o aktywacji lub dezaktywacji systemu. Awaria któregokolwiek z czujników może prowadzić do nieprawidłowego działania Start-Stop lub jego całkowitej dezaktywacji. Regularna diagnostyka i serwisowanie układu elektronicznego to podstawa bezproblemowej eksploatacji systemu.