System Start-Stop został zaprojektowany z myślą o automatycznym wyłączaniu silnika podczas postoju, a nie w trakcie jazdy. Jednak w praktyce pojawiają się pytania, czy możliwe jest, by system ten aktywował się, gdy samochód jest w ruchu. Odpowiedź zależy od definicji „jazdy” i specyfiki działania systemu. W klasycznych rozwiązaniach Start-Stop aktywuje się wyłącznie wtedy, gdy pojazd zatrzyma się całkowicie – np. na światłach, w korku czy podczas postoju na parkingu. Komputer pokładowy analizuje prędkość pojazdu, położenie pedału hamulca i sprzęgła (w manualach) lub dźwigni automatu, a także szereg innych parametrów. Dopiero po spełnieniu wszystkich warunków silnik zostaje wyłączony. W nowoczesnych autach z systemami mild hybrid lub funkcją „żeglowania” (coasting), silnik może być wyłączany także podczas jazdy na luzie, przy określonej prędkości i braku zapotrzebowania na moc. W takich przypadkach Start-Stop (lub raczej system zarządzania energią) pozwala na chwilowe wyłączenie silnika podczas zjazdu ze wzniesienia lub jazdy z niewielkim obciążeniem, by ograniczyć zużycie paliwa. Jednak nawet wtedy system jest zaprojektowany tak, by nie wyłączyć silnika w sytuacji, gdy mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu – np. podczas przyspieszania, hamowania silnikiem czy jazdy w trudnych warunkach. W tradycyjnych systemach Start-Stop nie ma możliwości wyłączenia silnika podczas jazdy z prędkością powyżej kilku km/h. Jeśli system wyłączy silnik w ruchu (np. z powodu awarii), jest to objaw usterki i wymaga natychmiastowej diagnostyki. Podsumowując, Start-Stop nie aktywuje się podczas normalnej jazdy – wyłączenie silnika następuje wyłącznie podczas postoju lub, w przypadku zaawansowanych systemów hybrydowych, podczas jazdy na luzie w ściśle określonych warunkach.