Start-Stop i alternator – jak działa inteligentne ładowanie?

Współczesne systemy Start-Stop są ściśle powiązane z zaawansowanymi układami zarządzania energią, w których kluczową rolę odgrywa tzw. inteligentne ładowanie alternatora. Tradycyjny alternator ładuje akumulator w sposób ciągły, niezależnie od warunków jazdy i zapotrzebowania na energię. W autach z Start-Stop i rozbudowaną elektroniką stosuje się alternatory sterowane elektronicznie (tzw. alternatory z regulacją napięcia lub ISG – Integrated Starter Generator), które dostosowują proces ładowania do aktualnych potrzeb pojazdu. Inteligentne ładowanie polega na tym, że komputer pokładowy na bieżąco analizuje stan akumulatora, poziom naładowania, temperaturę, prąd rozruchowy, a także zapotrzebowanie na energię ze strony odbiorników (klimatyzacja, ogrzewanie, systemy bezpieczeństwa). Alternator ładuje akumulator z maksymalną mocą głównie podczas hamowania (rekuperacja energii) lub jazdy ze stałą prędkością, gdy silnik nie jest obciążony. W momencie, gdy kierowca przyspiesza lub silnik pracuje pod dużym obciążeniem, alternator ogranicza ładowanie, by nie zabierać mocy jednostce napędowej i nie zwiększać zużycia paliwa. Dzięki temu system Start-Stop ma pewność, że akumulator jest zawsze odpowiednio naładowany przed planowanym wyłączeniem silnika, a jednocześnie nie obciąża silnika w momentach, gdy potrzebna jest pełna moc. W autach z mild hybrid alternator pełni także funkcję rozrusznika i generatora, co pozwala na jeszcze szybsze i płynniejsze uruchamianie silnika oraz efektywniejsze odzyskiwanie energii podczas hamowania. Inteligentne ładowanie wydłuża żywotność akumulatora, poprawia efektywność energetyczną pojazdu i pozwala na lepsze wykorzystanie systemu Start-Stop w każdych warunkach.