Czy w autach elektrycznych występuje Start-Stop?

System Start-Stop, znany z samochodów spalinowych, to rozwiązanie mające na celu automatyczne wyłączanie silnika podczas postoju i jego szybkie uruchamianie, gdy kierowca chce ruszyć. W autach elektrycznych (BEV – Battery Electric Vehicle) nie występuje klasyczny system Start-Stop w rozumieniu znanym z pojazdów benzynowych czy diesla. Wynika to z fundamentalnych różnic w budowie i sposobie pracy napędu elektrycznego. Silnik elektryczny nie pracuje na biegu jałowym – gdy samochód stoi, silnik po prostu nie pobiera energii i nie generuje żadnych strat, a wszystkie systemy pokładowe zasilane są bezpośrednio z akumulatora trakcyjnego. Oznacza to, że nie ma potrzeby wyłączania i ponownego uruchamiania silnika, ponieważ nie występuje zjawisko „pracy na wolnych obrotach”, które w autach spalinowych generuje niepotrzebne zużycie paliwa i emisję spalin. W praktyce, w samochodach elektrycznych silnik jest aktywowany natychmiast po naciśnięciu pedału przyspieszenia, a podczas postoju pozostaje w stanie spoczynku, nie zużywając energii (poza minimalnym poborem na potrzeby elektroniki, klimatyzacji czy ogrzewania). W niektórych hybrydach plug-in (PHEV) lub autach z tzw. range extenderem, gdzie obecny jest silnik spalinowy wspomagający napęd elektryczny, system Start-Stop może być zaimplementowany dla jednostki spalinowej, ale nie dotyczy to samego silnika elektrycznego. W autach elektrycznych stosuje się natomiast zaawansowane systemy zarządzania energią, które optymalizują zużycie prądu przez odbiorniki pokładowe, klimatyzację, ogrzewanie czy systemy bezpieczeństwa, ale nie mają one charakteru klasycznego Start-Stop. Podsumowując, w samochodach elektrycznych nie występuje tradycyjny system Start-Stop, ponieważ nie jest on potrzebny – silnik elektryczny nie generuje strat podczas postoju i nie wymaga wyłączania ani ponownego uruchamiania.