Czujnik pedału hamulca to jeden z kluczowych elementów systemu Start-Stop, zwłaszcza w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Jego zadaniem jest informowanie komputera pokładowego o położeniu pedału hamulca – to właśnie na podstawie sygnału z tego czujnika system decyduje, kiedy wyłączyć i ponownie uruchomić silnik podczas postoju. Uszkodzenie czujnika hamulca może prowadzić do szeregu problemów z działaniem Start-Stop: brak reakcji systemu na zatrzymanie pojazdu, niemożność wyłączenia silnika podczas postoju, opóźnienia w reakcji na zwolnienie hamulca lub nawet całkowita dezaktywacja funkcji. Wymiana czujnika hamulca często rozwiązuje te problemy, pod warunkiem że to właśnie on był przyczyną usterki. Po zamontowaniu nowego czujnika system Start-Stop powinien wrócić do pełnej funkcjonalności – silnik będzie wyłączany podczas postoju i uruchamiany po zwolnieniu hamulca. Warto jednak pamiętać, że problemy z działaniem Start-Stop mogą mieć także inne przyczyny: zużyty akumulator, awaria rozrusznika, uszkodzenie czujnika pedału sprzęgła (w manualach), błędy w module zarządzania energią (BMS), nieprawidłowe podłączenie przewodów lub błędy w oprogramowaniu sterownika. Przed wymianą czujnika hamulca warto wykonać diagnostykę komputerową, by jednoznacznie zidentyfikować źródło problemu – w niektórych przypadkach wymiana czujnika nie przyniesie efektu, jeśli usterka leży po stronie innego podzespołu. Po wymianie czujnika konieczne może być przeprowadzenie adaptacji lub resetu systemu, by komputer pokładowy „nauczył się” nowych parametrów pracy. Podsumowując, wymiana czujnika hamulca może rozwiązać problemy z Start-Stop, jeśli to on był przyczyną usterki – jednak zawsze warto wykonać pełną diagnostykę, by uniknąć niepotrzebnych kosztów i zapewnić sprawność całego systemu.