Praca systemu AdBlue przy zimnym silniku różni się od działania w warunkach optymalnych temperatur. Po uruchomieniu zimnego silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach otoczenia, komputer pokładowy analizuje szereg parametrów: temperaturę płynu AdBlue, temperaturę spalin, poziom naładowania akumulatora oraz gotowość katalizatora SCR. AdBlue zamarza w temperaturze -11°C, dlatego układ wyposażony jest w podgrzewacze zbiornika, przewodów i pompy, które aktywują się natychmiast po przekręceniu kluczyka. System nie wtryskuje AdBlue do momentu osiągnięcia przez płyn odpowiedniej temperatury (zwykle powyżej 0°C) oraz rozgrzania katalizatora do temperatury pracy (ok. 200–250°C). W fazie rozgrzewania silnika układ SCR pracuje w trybie ograniczonym lub całkowicie wstrzymuje dawkowanie AdBlue, by uniknąć krystalizacji płynu i uszkodzenia elementów systemu. Po osiągnięciu wymaganych parametrów komputer rozpoczyna precyzyjne dawkowanie AdBlue, dostosowując ilość płynu do obciążenia silnika i poziomu emisji NOx. Cały proces jest monitorowany przez czujniki temperatury, NOx i jakości AdBlue. W nowoczesnych samochodach systemy są zoptymalizowane pod kątem szybkiego podgrzewania płynu i minimalizacji czasu pracy bez aktywnej redukcji NOx, co pozwala spełnić rygorystyczne normy emisji nawet w warunkach zimowych. Regularna eksploatacja pojazdu, stosowanie wysokiej jakości AdBlue i dbanie o sprawność podgrzewaczy to klucz do bezproblemowego działania systemu przy starcie zimnego silnika.